Soluționarea
alternativă a litigiilor
Prin prezenta, vă informăm că, în calitate de consumator, aveți opțiunea de
a contacta o entitate SAL locală pentru soluționarea unui litigiu pe care nu
ați reușit să-l soluționați direct cu NAZARETH IMPEX
PRODCOM SRL.
Ce este SAL?
Pentru evitarea unor
proceduri judiciare costisitoare și de durată, conform legii[1], SAL este o procedură de
soluționare extrajudiciară a litigiilor naționale și transfrontaliere privind
obligațiile contractuale rezultate din contracte de vânzări sau de prestări
servicii între un comerciant cu sediul în Uniunea Europeană și un consumator, prin intervenția unei
entități SAL care propune sau impune o soluție sau reunește părțile cu scopul
de a facilita o soluție amiabilă.
Entitățile SAL sunt entități extrajudiciare. O entitate SAL este o parte
neutră (de exemplu, un reconciliator, mediator, arbitru, ombudsman sau o cameră
de recurs) de care se va folosi NAZARETH IMPEX PRODCOM SRL pentru a soluționa litigii, dacă
consumatorul decide să folosească mecanismul SAL. Procesul SAL presupune
costuri reduse, o procedură simplă și rapidă, fiind prin urmare benefic atât
pentru consumatori, cât și pentru comercianți, care pot să evite costurile
judiciare și procesele îndelungate.
Cum depun o reclamație prin
intermediul procesului SAL?
Dacă doriți să depuneți o
reclamație, contactați entitatea SAL națională de mai jos. Această entitate SAL
va putea să vă ofere răspunsuri la orice nelămuriri legate de proces.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Bulevardul Aviatorilor nr. 72, sector 1, Bucureşti, 011865, România
Tel:
021.307.67.69
Fax:
021.314.34.62
E-mail: dsal@anpc.ro
Adresă web: https://anpc.ro/articol/935/ce-inseamna-sal
Direcția de
soluționare alternativă a litigiilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor are competența să soluționeze alternativ litigii
naționale și transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din
contractele de prestări servicii încheiate cu un comerciant care desfășoară
activități în România, în sectoarele de activitate în care ANPC este
competentă.
[1] Cadrul legal :
- Ordonanţa nr. 38/2015 privind
soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi,
cu modificările și completările ulterioare;
- Directiva nr. 2013/11/UE
privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE
(Directiva privind SAL în materie de consum);
- Regulamentul nr. 2006/2004
privind cooperarea dintre autorităţile naţionale însărcinate să asigure
aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului
("Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a
consumatorului"), cu modificările ulterioare, în vigoare de la 09
decembrie 2004 până la 16 ianuarie 2020, fiind abrogat şi înlocuit prin
Regulamentul nr. 2394/2017;
- Regulamentul nr. 2394/2017 privind cooperarea dintre autorităţile naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004, cu modificările ulterioare.
* Această entitate SAL este înscrisă în registrul național de entități SAL
care respectă cerințele obligatorii de calitate stabilite prin Directiva SAL
(Directiva 2013/11/EU privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie
de consum) http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Cum se solutionează
litigiul?
In vederea solutionarii
litigiului, Directia SAL deruleaza mecanismul de propunere a unei solutii
partilor, mecanism conform caruia, in cazul in care doar una dintre parti
accepta solutia propusa, rezultatul procedurii nu este obligatoriu. In cazul in
care comerciantul nu accepta solutia propusa, Directia SAL informeaza
consumatorul, prin incheiere, despre caile de atac administrative, respectiv
judiciare la care poate recurge pentru solutionarea litigiului.
Care sunt conditiile în care se poate accesa procedura SAL?
ü Diferendul
nu a putut fi solutionat in mod direct cu comerciantul;
ü Reclamatia
nu a mai fost analizata anterior de catre o alta entitate SAL sau de catre o
instanta de judecata, si nici inaintata unei alte autoritati publice;
ü Reclamatia
este formulata in termen de 1 an de la data la care aceasta a fost prezentata
comerciantului sau de la data savarsirii faptei care a dat nastere litigiului;
ü Instrumentarea
litigiului nu afecteaza in mod grav functionarea eficienta a entitatii SAL;
ü Litigiul
nu este promovat cu rea credinta si nu este ofensator;
ü Litigiul
este de competenta entitatii SAL sesizate.
Soluționarea online a
litigiilor
În vederea
soluționării litigiilor care ar putea apărea între consumatori și comercianții
din UE sau din Norvegia, Islanda și Liechtenstein, legate de produse și
servicii achiziționate de pe Internet, Comisia Europeană a pus la dispoziție o
platformă on-line de soluționare a acestora, fără apelarea la concursul
instanței de judecată.
Platforma SOL nu
este asociata niciunui comerciant. O puteti folosi pentru a aduce reclamatia
dumneavoastră in fata unei entitati autorizate de solutionare a litigiilor.
Entitatile de solutionare a litigiilor sunt organizatii sau persoane impartiale
care ii ajuta pe consumatori si comercianti sa ajunga la o intelegere pe cai
extrajudiciare. De obicei, o astfel de procedura este mai rapida si mai ieftina
decat una judiciara.
Platforma SOL este usor de folosit, ghidandu-i pe utilizatori pas cu
pas. Ea furnizeaza traduceri in toate limbile oficiale ale UE si prevede
termene limita pentru solutionarea reclamatiilor.
Datorita Platformei SOL, consumatorii pot obtine solutii echitabile fie
gratuit, fie cu cheltuieli foarte mici, iar comerciantii pot evita proceduri
judiciare costisitoare si pot pastra relatii bune cu clientii.
Platforma de solutionare online a litigiilor (SOL) pune la dispozitia
consumatorilor si a comerciantilor o modalitate de a rezolva litigii legate de
cumparaturi efectuate pe Onternet atat din propria tara, cat si din
strainatate. Mai exact, litigiile sunt inaintate unor organisme de solutionare
alternativa a litigiilor (entitati SAL) inregistrate pe platforma. Acestea
sunt selectate de statele membre dupa anumite criterii de calitate si
comunicate apoi Comisiei.
Mai
multe despre platforma SOL gasiti aici:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=RO.